Mozek v kondici

  • 10-06-14

Většina z nás si myslí, že má mozek v kondici - tedy asi že nejsme blázni. Co to ale znamená "mít mozek v kondici"? Můžeme si to definovat tak, že to znamená mít kognitivní, emocionální a seberegulační schopnosti v takovém stavu, abychom uspěli v prostředí, v němž se pohybujeme. Každý jsme ale vystaveni jiné mentální zátěži, na naši hlavu jsou kladeny jiné požadavky - a taky každý máme jinou startovní pozici, ať už danou geneticky nebo prostředím, do nějž se narodíme.

  • Co s tím? Nemá smysl čekat na zázračné léky. Jednak proto, že jejich vývoj bude velmi drahý a pokud vůbec se je podaří vyrobit, budeme je muset pojídat pořád, jelikož třeba stárnutí nebo úbytek schopností není nemoc, kterou vyléčíme jedním balením a budeme zdraví. Spíše budeme muset investovat ve větší míře do vytvoření nástrojů a tréninkových zařízení k neinvazivnímu posilování našich mentálních schopností. Zcela adekvátní je to zařízením a nástrojům, které vznikly za poslední desítky let k trénování naší fyzické zdatnosti. Je to úplně srovnatelné. Trénink těla se vyvinul v obrovský celosvětový byznys - a zcela stejně se to bezpochyby stane i v oboru trénování mozku. Ten trend už tu je, jen k nám to ještě nedolehlo. Ve Spojených státech, které jsou v tomto oboru nejdál (zjevně proto, že tamní generace adeptů na důchod tvoří největší a nejbohatší část společnosti), vzniklo za poslední tři roky nejméně 700 mentálních posiloven, "mozkocvičen", "Brain Fitness Centers", kde pod vedením trenéra můžete trénovat své kognitivní funkce, tedy paměť, logické myšlení, vizuálně-prostorovou orientaci, koncentraci a řečové funkce.

 

  • Dá se snadno odhadnout, že asi nechodíte do posilovny. Třeba žádnou v okolí nemáte (výmluva), nemáte na to čas (výmluva), nebaví vás to prostředí svalovců nebo se prostě stydíte. Možná máte doma rotoped - a používáte jej na věšení šatstva. Stejně tak dobře víte, co byste měli jíst a co ne - a jíte přesně opačně (ti doktoři toho nakecají). Pokud navíc stres z práce zaháníte v restauraci nižší cenové kategorie, tak máme pohromadě standardní model české péče o zdraví. To jsou přitom tři základní pilíře ze čtyř, na nichž závisí naše duševní zdraví, kondice našeho mozku. Fyzická aktivita, zdravá strava a zvládání stresu.

  • Zbývá pilíř čtvrtý - posilování mentální výkonnosti. Špatná zpráva je, že tím se u nás zabývá málokdo a málokdo vůbec ví, že taková možnost existuje. Dobrá zpráva naopak je, že je to z oněch čtyř pilířů ten, který předpokládá nejmenší námahu a nejméně odříkání. V zásadě stačí čtvrt hodiny denně sedět u počítače a trénovat. Pro někoho je to zábava, jsou dokonce i lidé závislí na tréninku (stejně jako v té posilovně). Ten proces je tomu fyzickému tréninku velmi podobný. Cokoli soustavně trénujeme, to také nějakým způsobem zlepšíme, posílíme, zdokonalíme. Tak funguje naše tělo a tak funguje i náš mozek. Další dobrá zpráva je, že co nacvičíme, to nám i docela dlouho vydrží. Tím se mozek trochu liší od svalů.

 

  • Jak asi tušíte, smyslem tohoto textu je vás přesvědčit, abyste začali cvičit mozek. Není to ale jen v našem zájmu, je to ve vašem zájmu a v zájmu vaší pracovní výkonnosti a kvality života vůbec. Nebo si myslíte, že vaše okolí nebo váš zaměstnavatel ocení, když budete zapomnětliví, pomalí, nerozhodní a zmatení? Výzkum lidského mozku vedl v nedávných letech k nezvratnému poznání, že náš mozek je tvárný a dynamický, je schopen se reorganizovat a přizpůsobovat požadavkům - a to po celou dobu našeho života, ne pouze v mládí. Je dobré využít tohoto poznatku ve svůj prospěch.